Yrityskaupoissa huutokauppaeffekti, eli tilanne, jossa useat ostajaehdokkaat kilpailevat samasta kohteesta, voi merkittävästi nostaa lopullista kauppahintaa. Vaikutus perustuu siihen, että useat tarjoajat luovat kilpailuasetelman, joka usein johtaa korkeampaan hintaan kuin mitä yksittäisen ostajan kanssa käytävät neuvottelut tuottaisivat.
Keskimääräinen vaikutus kauppahintaan voi vaihdella suuresti riippuen markkinoista, yrityksen toimialasta ja sen houkuttelevuudesta ostajille. Käytännön kokemukset ovat osoittaneet, että huutokauppaeffekti voi nostaa kauppahintaa 10–50 % tai enemmänkin verrattuna siihen, jos kauppa toteutettaisiin ilman kilpailua. Tämä riippuu kuitenkin relevanttien kilpailijoiden määrästä ja siitä, kuinka strateginen yritys on ostajaehdokkaiden kannalta.
Yleisesti ottaen, mitä enemmän potentiaalisia ostajia on mukana prosessissa ja mitä strategisemmasta kohteesta on kyse, sitä suurempi huutokauppaeffektin vaikutus voi olla lopulliseen hintaan.
Kauppahinnan ehdoilla on myös suurta merkitystä, maksetaanko kaikki käteisellä vai jätetäänkö osa ehdolliseksi esim. tulevien vuosien kannattavuudesta rippuvaksi (ns. ”earn out”). Kauppahinnan suuruuden lisäksi myös ehdoista neuvotellaan ja mikäli myyjä ei ole jatkossa vaikuttamassa ”earn out”-ehtojen täyttymiseen sen painoarvoa pyritään minimoimaan tai poistamaan kokonaan.
Neuvottelutulos on aina parempi kun on varteenotettavia vaihtoehtoja.