Exit 1H26 tavoitteena?
- Christoffer Wasastjerna
- 20 hours ago
- 1 min read
Monet yritysten omistajat haaveilevat yrityksensä myynnistä eli exitistä. Pääomasijoittajille se on ”business as ususal”, mutta viime vuosina markkina on luonut myyntipaineita erityisesti vanhemmissa pääomasijoitusrahastoissa, joiden sijoitushorisontti on lähestymässä loppuaan. Onneksi markkina näyttäisi nyt virkistyvän.

Exit ei kuitenkaan yleensä ole läpihuutojuttu, edes pääomaisjoituskohdeyhtiöille. Myynnin onnistumiseen vaikuttavat monet tekijät, jotka kannattaa huomioida jo hyvissä ajoin ennen varsinaisen myyntiprosessin aloittamista.
Tärkeimmät asiat arvioitavaksi ovat:
👉 Myyntikunto: Onko yrityksen lähimenneisyys positiivinen? Onko sen riskiprofiili kohtuullinen? Onko sen hallinto mallikasta? Onko johto sitoutunut ja tehokas? Ovatko strategia ja ennusteet uskottavia? Onko due diligence -valmius riittävä ja tiedostetaanko, mihin mahdollinen ostaja kiinnittäisi huomiota?
👉 Ajoitus: Miltä yrityskauppamarkkina näyttää nyt ja miten sen odotetaan kehittyvän lähivuosina? Onko nyt myyjän vai ostajan markkina?
👉 Käsitys arvosta: Onko omistajilla realistinen käsitys liiketoiminnan ja osakkeiden arvosta? Onko käsitys arvosta tuettu selkeällä strategialla ja ennusteilla? Mikä on arvostus suhteessa verrokkeihin? Miten merkittävät velat vaikuttavat tilanteeseen?
👉 Käsitys ehdoista: Ovatko omistajat tarvittaessa valmiita jakamaan riskiä ostajan kanssa ja antamaan ostajalle vakuuksia myyntikohteesta? Ovatko avainhenkilöt valmiita sitoutumaan myös exitin jälkeiseen vaiheeseen? Millaisia ehtoja ei missään tapauksessa voida hyväksyä?
👉 Ostajaehdokkaat: Ketkä olisivat yrityksen potentiaalisia ostajia? Löytyykö riittävästi relevantteja ehdokkaita, jotta myynnin onnistuminen parhain ehdoin olisi todennäköistä?
Exitiin on eri polkuja: passiivinen – odotetaan ostotarjousta, kevyt ja opportunistinen – lähestytään muutamia ja katsotaan miten käy, tai systemaattinen ja tavoitehakuinen. Jokainen näistä voi johtaa hyvään lopputulokseen. Mitä lähempänä tavoitehorisonttia ollaan, sitä suurempi paino kannattaa laittaa viimeiselle, tavoitehakuiselle polulle. Ulospäin suuntautuvan myyntiprosessin kesto on tyypillisesti 4 - 12 kuukautta riippuen edellä mainituista seikoista.
Onko teillä exit-tavoitteita? Jos omistajien tavoite on exitin toteuttaminen ensi kesään mennessä, kannattaisiko viimeistään nyt ryhtyä toimiin?